KOTAPINANG

Lebih dari Sekadar Cerita Kotapinang

Rumah Kayu Bertiang Bulat di Kotapinang

Posted by Kotapinang pada September 4, 2010

Rumah Tua khas Melayu di Ketapang
Rumah Tua khas Melayu di Ketapang

Rumah Kayu Bertiang Bulat di Kotapinang
Oleh: Deni Syafrizal Daulay

SETIAP daerah memiliki ciri arsitekturnya masing-masing, sesuai kondisi geografis dan geologis daerahnya, begitupun Kotapinang. Tradisi bangunan rumah di daerah ini banyak dipengaruhi ciri bangunan masyarakat Melayu. Rumah-rumah tradisional Melayu telah diwarisi semenjak beratus tahun yang lalu. Gaya dan bentuk bangunannya dipengaruhi oleh cara hidup, ekonomi, alam persekitaran dan iklim.
Iklim adalah perkara yang penting yang mempengaruhi bentuk senibina. Negara kita mempunyai hawa yang panas dan hujan yang selalu turun dengan lebat. Rumah-rumah dan bangunan dibina dengan berpanggung atau bertiang. Rumah dibina demikian keranamemberi laluan atau pengedaran udara.
Rumah yang bertiang dapat mengelak daripada ditenggelami air apabila berlaku banjir. Bentuk bumbung yang curam yang dipanggil “lipat kajang” dapat memudahkan curahan air hujan. Lantai dan dinding rumah yang diperbuat daripada anyaman peluhan adalah untuk memudahkan pengedaran udara dan untuk mengurangkam rasa bahang panas.
Rumah yang awal yang digunakan oleh Melayu dipanggil “dangau” atau “teratak”. Bentuk rumah tradisi ini adalah ringkas. Pada masa dahulu, tiang rumah adalah bulat dan diperbuat daripada anak-anak pokok kayu. seluruh rumah diperbuat daripada kayu dan bumbungnya daripada atap nipah atau rumbia.
Namun rumah-rumah kuno itu kini mulai punah. Kalaupun ada jumlahnya dapat dihitung jari. Itupun bentuknya sudah tak lagi seperti dulu, bagian atapnya rata-rata sudah menggunakan seng bukan nipah. Rumah Hj T Aznah dan T Yakub di Jl Sudirman, Kotapinang merupakan satu di antara rumah lama yang masih bertahan sampai saat ini. (*)

2 Tanggapan to “Rumah Kayu Bertiang Bulat di Kotapinang”

  1. Nice info, silahkan berkunjung http://www.nasrullah15.wordpress.com

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

 
%d blogger menyukai ini: